Kinderwebsites

Naast boeken voor kinderen interesseer ik mij ook in andere vormen van media voor kinderen. Zo ook voor kinderwebsites. Het lijkt mij leuk om een aantal kinderwebsites te beoordelen. Voordat ik die kan beoordelen moet ik natuurlijk eerst weten wat een goede website voor kinderen is. Om daar achter te komen heb ik mijn beste vriend Google maar weer eens gebruikt. Na wat resultaten doorgelezen te hebben ben ik heel wat wijzer geworden.

De stichting Mijn Kind Online heeft bijvoorbeeld de volgende criteria geselecteerd:

  • de site is toegankelijk, begrijpelijk en overzichtelijk;  
  • de site bevat geen aanstootgevend of opruiend materiaal;  
  • de site staat niet boordevol reclame;  
  • de site is uitdagend, origineel, spannend, interessant en prikkelend; 
  • de site is interactief en sociaal uitnodigend;  
  • de site is technisch goed gemaakt en snel;  
  • de site wordt goed bijgehouden;  
  • als er een forum of een chat is, moet die permanent gemodereerd worden;  
  • de site is niet agressief of dwingend in het ontlokken van privacy-gevoelige gegevens;  
  • de site heeft een duidelijk privacy-beleid, met een acceptabele uitleg over de omgang met bezoekersgegevens;  
  • de site vertelt wie de makers zijn en hoe je ze kunt bereiken.
  • Dit vind ik duidelijke criteria. Maar omdat je hiermee alleen kunt beoordelen of een site veilig en goed is voor kinderen denk ik dat je nog wat criteria nodig hebt op het gebied van de informatie, de hoeveelheid tekst, het uiterlijk etc. Daarom ben ik nog wat verder gaan zoeken op de website van Mijn Kind Online en kwam ik op een del van de site die per leefdtijdscategorie aangeeft hoe een goede website eruit ziet en welke onderdelen hij bevat.

    0 tot 3 jaar

    1. de bedieningselementen (waaronder buttons) moeten groot genoeg zijn;  
    2. een spel mag maximaal 3 minuten duren;  
    3. de ‘verhaallijn’, indien aanwezig, moet kort zijn (maximaal 2 acties);
    4. de site mag geen tekst bevatten (hoogstens gericht op de ouders); 
    5. de site moet uitnodigen tot ontdekken en uitproberen;

    3 tot 7 jaar

    1. eventuele informatie moet aansluiten op de interesse van kleuters en onderbouw basisschool (dieren doen het altijd goed) en beschikbaar zijn in de vorm van afbeeldingen.
    2. de site mag tekst bevatten, maar niet te veel;
    3. spellen mogen een iets ingewikkelder verhaallijn bevatten;
    4. spellen mogen langer dan 15 minuten duren, mits een ‘pauze-’ of ‘save’-optie beschikbaar is;
    5. eventuele informatie moet aansluiten op de interesse van leerlingen van de middenbouw (dieren, sport, auto’s, etc.) en voldoende beeld bevatten;
    6. als de site faciliteiten bevat voor sociale interactie (forum, chat, etc.) moet duidelijk aangegeven zijn “Vanaf 9 jaar”. Tevens moet het forum, de chat, etc. permanent gemodereerd worden.

    7 tot 10 jaar

    1. de site mag tekst bevatten, maar niet te veel;
    2. spellen mogen een iets ingewikkelder verhaallijn bevatten;
    3. spellen mogen langer dan 15 minuten duren, mits een ‘pauze-’ of ‘save’-optie beschikbaar is;
    4. eventuele informatie moet aansluiten op de interesse van leerlingen van de middenbouw (dieren, sport, auto’s, etc.) en voldoende beeld bevatten;
    5. als de site faciliteiten bevat voor sociale interactie (forum, chat, etc.) moet duidelijk aangegeven zijn “Vanaf 9 jaar”. Tevens moet het forum, de chat, etc. permanent gemodereerd worden.

    Aan de hand van deze criteria zal ik in mijn volgende blogs enkele websites gaan beoordelen.

    Plaats een reactie